Стрічка
post-image

Ще з часів як мінімум Революції на граніті українці мають традицію збиратися через значні для країни проблеми на центральних площах міст, ставити там намети, «окопуватися» і створювати інфраструктуру. Намети дозволяють не розходитися по домівках вночі, ховатися всередині від дощу та снігу. Містечко також стає своєрідним маяком для всіх охочих приєднатись. А локалізованість в просторі допомагає перезнайомитись різним групам протестувальників, сприяє взаємодії між ними та саморегуляції.

Все це разом створює перспективу довготривалого протесту, перед чим має страх чи не кожна нова українська влада, а також час від часу намагається в будь-який не допустити існування навіть маленьких наметових містечок протестувальників. Правоохоронці силоміць зносять ці намети, найчастіше не маючи на це жодних законних підстав та повноважень. Тож в таких реаліях важливо не стільки поставити намет, скільки добитись, щоб він продовжував стояти. 

Мова про намети, які встановлюють не з комерційною метою (торгівля), а з метою проведення мирного зібрання. Встановлення наметів з цією метою в Україні не потребує дозволу з боку органів влади. Стаття 39 Конституції України гарантує повідомчий характер, а не дозвільний порядок проведення мирних зібрань, за умов відсутності воєнного або надзвичайного стану. У де-юре мирний час працівники Національної поліції, а також працівники та військовослужбовці Національної гвардії не мають права забороняти намети навіть у випадку відсутності попереднього повідомлення про намір їх встановлювати. А обмеження щодо забезпечення права мирно збиратися з використанням наметів, та у будь-яких інших не заборонених українським законодавством формах може встановлювати, згідно з ч. 2 ст. 39 Конституції України, лише суд.

Наприклад, поліція часто стверджує, буцім ставити намети з метою проведення мирних зібрань забороняє Закон «Про благоустрій населених пунктів». Якби це було правдою, то така норма з забороною суперечила б Конституції. Проте в Законі «Про благоустрій населених пунктів» немає жодного слова про намети. Там згадуються «навіс» і «малі архітектурні форми» (МАФ), до чого також іноді апелюють поліцейські. Та за допомогою Google-пошуку легко зрозуміти, що навіс – це зовсім не намет. До того ж як цей Закон (ч. 2 ст. 21), так і будь-який інший закон України не визначають МАФ як намет.

Слід пам’ятати, що відстояти право на протест з наметом за сьогоднішніх українських реалій зазвичай допомагає не стільки знання законодавства, скільки велика кількість протестувальників навколо намету.

З додаткових матеріалів до книги «Магія вуличного протесту» Михайла Лебедя.

Маєш круту ідею?

    Повідомлення отримали
    Ми прочитаємо його і одразу вам відповімо :)